ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ դուրս կգա նախագահական ընտրապայքարից, եթե բժիշկները պարզեն, որ ինքն առողջական խնդիրներ ունի։ «Անկեղծ ասած, ես կարծում եմ, որ միակ բանը, որ տարիքը բերում է, իմաստությունն է»,- հավելել է Բայդենը։ Ավելի վաղ նա ասել էր, որ կհրաժարվի նախընտրական մրցապայքարից միայն այն դեպքում, եթե Աստված իրեն ասի դա անել։               
 

ՈՒխ­տի ճամ­փից հետ չեն դառ­նում

ՈՒխ­տի ճամ­փից հետ չեն դառ­նում
13.12.2019 | 01:06

Պա­պե­րիս ծնն­դա­վայ­րը, որ­տեղ ապ­րել են դա­րեր շա­րու­նակ, որ­քա­նո՞վ է ի­մը, ե­թե չեմ ծն­վել այն­տեղ, չեմ քայ­լել այդ հո­ղի վրա, մի հյու­լե ան­գամ չեմ ստեղ­ծել այն­տեղ: Նրանք մոտ եր­կու դար ա­ռաջ թո­ղել են այդ հո­ղը և գաղ­թել Ռու­սա­կան կայս­րու­թյան սահ­ման­ներ: Թո­ղել են այն վտան­գի գի­տակ­ցու­մով, որ 1828-29 թթ. ռուս-թուր­քա­կան պա­տե­րազ­մի հաղ­թա­կան ա­վար­տից հե­տո վերց­րա­ծը հետ տա­լով և ռու­սա­կան բա­նա­կի հե­ռա­նա­լով ի­րենք դառ­նա­լու են դա­րա­վոր ոչ­բա­րե­կա­մի վրեժխ­նդ­րու­թյան թի­րախ: Պատ­մու­թյու­նը մեկ ան­գամ չէ, որ ար­դա­րաց­րել է հա­յի վա­խի հիմ­նա­վոր­ված լի­նե­լը: ...Եվ նրանք թո­ղել են ի­րենց տու­նու­տե­ղը, դար­ձել տա­րա­գիր: Մեր ա­պու­պա­պե­րի վե­ցե­րորդ սե­րունդն է ար­դեն ծն­վել նոր բնա­կա­վայ­րում՝ Ջա­վախ­քի Ա­լաս­տան գյու­ղում, այդ սե­րունդ­նե­րի ծնն­դա­վայ­րը, օր­րա­նը Ջա­վախքն է, և թվում է՝ ան­ցյա­լում ներ­կա փնտ­րե­լը ժա­մա­նա­կավ­րեպ ցան­կու­թյուն է: Բայց ի՞նչ կա­րող ես ա­նել ֆի­լո­գե­նե­տիկ հի­շո­ղու­թյան հետ, ո­րը քո կամ­քից ան­կախ հա­յացքդ շր­ջում է դե­պի ան­ցյա­լը, ստի­պում ապ­րել այդ մեծ կորս­տի ան­չափ մեծ ցա­վը՝ գու­ցե նույն­քան խոր, նույն­քան զգաց­մուն­քա­յին, որ­քան մեր ա­պու­պա­պերն են ապ­րել, երբ լքել են ի­րենց տնե­րը...

ՕՐ Ա­ՌԱ­ՋԻՆ. ԿԱՐՍ
Ե­րե­քով ենք՝ Մկր­տի­չը, Մաթևո­սը, ես: ՈՒ­զում ենք ի­րա­կա­նու­թյուն դարձ­նել կո­րու­սյալ հայ­րե­նիք ուխ­տի գնա­լու մեր վա­ղե­մի ե­րա­զան­քը. լի­նել Էրզ­րու­մում, ա­պա՝ մեր ա­պու­պա­պե­րի օր­րան Ար­ծա­թիում: 2019 թվա­կա­նի օ­գոս­տոս ամ­սի 24-ն է: Վրաց-թուր­քա­կան սահ­մա­նի Կար­զա­խի ան­ցա­կե­տին ենք մո­տե­նում մեր ավ­տո­մե­քե­նա­յով, ին­չը լա­վա­տե­սու­թյամբ է տո­գո­րել բո­լո­րիս, որ մեծ հնա­րա­վո­րու­թյուն ենք ու­նե­նա­լու այ­ցե­լե­լու մեր ցան­կա­ցած բո­լոր վայ­րե­րը, նույ­նիսկ՝ հարևան ո­րոշ գյու­ղեր: Բայց մեր բարձր ու տաք տրա­մադ­րու­թյան վրա սա­ռը ջուր են լց­նում (ոչ թե մա­ղում) թուր­քա­կան կող­մի մաք­սա­վոր­նե­րը: Պարզ­վում է՝ ավ­տո­մե­քե­նա­յով անց­նել չենք կա­րող, քա­նի որ այն հաշ­վառ­ված է ՌԴ-ում, իսկ տե­րը և վա­րոր­դը՝ Մաթևո­սը, ՀՀ քա­ղա­քա­ցի է: Թուր­քիա­յում ար­գել­վում է այդ­պի­սի մե­քե­նա­նե­րի մուտ­քը եր­կիր: «Մո­լոր­վել ենք» ա­սե­լը այն ար­տա­հայ­տու­թյու­նը չէ, որ կա­րող է ներ­կա­յաց­նել մեր հո­գե­վի­ճա­կը: Պա­տի ենք դեմ ա­ռել: Կամ պի­տի հետ դառ­նանք, այլ ավ­տո­մե­քե­նա գտ­նենք, կամ պի­տի ար­հա­մար­հենք հնա­րա­վոր դժ­վա­րու­թյուն­նե­րը և շա­րու­նա­կենք ճա­նա­պար­հը: Լու­ծումն ա­րագ է գտն­վում՝ ուխ­տի ճամ­փից հետ չեն դառ­նում: Ո­րո­շու­մը հա­մար­ձակ է, բայց այս դեպ­քում ռիս­կերն են մե­ծա­նում, քա­նի որ օգտ­վե­լու ենք տաք­սի­նե­րից և ավ­տո­բու­սա­յին եր­թու­ղի­նե­րից: Մեր բախ­տը բե­րել է, որ Մկր­տի­չը թուր­քե­րեն գի­տի: Հա­ղոր­դակց­վե­լու չափ գի­տի: Իսկ գու­մար նույն­պես կա...
Ան­ցա­կե­տում ծա­ռա­յող օր­վա ոս­տի­կա­նին «պահ ենք տա­լիս» մեր «մերժ­ված» ավ­տո­մե­քե­նան և տաք­սիով ճա­նա­պարհ ընկ­նում դե­պի Կարս: Կարս, քա­նի որ ու­զում ենք լի­նել նաև Ա­նիում, բա­ցի այդ, Կար­սից Էրզ­րում գնալն ա­վե­լի նպա­տա­կա­հար­մար է։ Չենք սխալ­վում: Դա մենք կզ­գանք, երբ կլի­նենք Կարս-Էրզ­րում ճա­նա­պար­հին: Իսկ հի­մա տաք­սին մեզ տա­նում է Կարս:
Չլ­դը­րը բա­վա­կա­նին մեծ լիճ է, նաև գե­ղա­տես: Անց­նում ենք ա­փով, լճի գրե­թե կե­սը ստիպ­ված շր­ջան­ցում ենք: Սահ­մա­նից 125 կմ անց­նե­լով հաս­նում ենք Կարս: Կար­սը ժա­մա­նա­կա­կից քա­ղաք է` նոր թա­ղա­մա­սե­րով ու ժա­մա­նա­կա­կից շեն­քե­րով, ու­նի նաև լայն փո­ղոց­ներ (ո՛չ հին քա­ղա­քում), բայց մենք սևեռ­վել ենք ՄԵ­ՐԸ տես­նե­լու մտ­քին: ՈՒ տես­նում ենք: Շատ ենք տես­նում: Հա­յոց եր­բեմ­նի մայ­րա­քա­ղա­քը դեռևս շատ բա­ներ պահ­պա­նել է ան­ցյա­լից, ո­րոնք ան­մի­ջա­պես գրա­վում են մեր ու­շադ­րու­թյու­նը: Դա ոճն է, հայ ճար­տա­րա­պե­տու­թյան 18-19-րդ դա­րե­րի ո­ճը, ո­րը հնա­րա­վոր չէ շփո­թել այլ ո­ճե­րի հետ: Մեզ ոչ ոք չի հու­շում, մենք մեր ըն­կա­լու­մով և գե­նա­յին բնազ­դով ենք զա­նա­զա­նում հա­յե­ցին և օ­տա­րը:
Ես երկ­րորդ ան­գամ եմ գտն­վում Կար­սում և նկա­տել եմ, որ քա­ղա­քի նոր տե­րե­րը որ­քան էլ փոր­ձել են զա­նա­զան ե­ղա­նակ­նե­րով քո­ղար­կել հայ­կա­կա­նու­թյու­նը, այ­դու­հան­դերձ չի հա­ջող­վել. հա­յե­րի կա­ռու­ցա­ծը տար­բեր­վում է՝ ինչ գույ­նի ներ­կով էլ ներկ­վի (ան­հե­թե­թու­թյու­նը հա­ճախ այն աս­տի­ճա­նի է հաս­նում, որ տուֆն է ներկ­վում): ՈՒ­շագ­րավ է նաև այն, որ հայ­կա­կան ո­ճով վե­րա­կան­գն­ված շեն­քեր էլ կա­րե­լի է տես­նել: Փո­ղոց­նե­րից մե­կում մի քա­նի հին շեն­քե­րի կող­քին վթար­ված մեկ ու­րի­շը վե­րա­կան­գն­ված է կող­քին­նե­րի ո­ճով, որ ան­սամբ­լայ­նու­թյու­նը չխախտ­վի: Այս­պես է. իս­կա­կան ար­ժե­քը, ճշ­մա­րիտ ար­վես­տը ստի­պում են գնա­հա­տել: Ընդ­հան­րա­պես Կար­սում քիչ չեն «ռու­սա­կան ժա­մա­նակ­նե­րից» մնա­ցած շեն­քե­րը:
...Օրն ա­վարտ­վում է, նաև ամ­պա­մած է ու անձրևոտ, սա­կայն փոր­ձում ենք հնա­րա­վո­րինս եր­կար քայ­լել փո­ղոց­նե­րով, շատ բան տես­նել ու լու­սան­կա­րել: Կար­սի ամ­րոց բարձ­րա­նա­լու հա­մար ժա­մը ուշ է, միայն ներքևից ենք դի­տում, բայց Սուրբ Ա­ռա­քե­լոց վան­քի բակ մտ­նում ենք: Այն այլևս ե­կե­ղե­ցի չէ, վե­րած­վել է մզ­կի­թի, խա­չի փո­խա­րեն գմ­բե­թին մա­հիկ ու­նի: Այ­դու­հան­դերձ, պա­տե­րին տեղ-տեղ ե­ղած խո­րա­քան­դակ խա­չե­րը մատ­նում են սր­բապղ­ծու­թյան փաս­տը: Դա, ի­հար­կե, օ­տար այ­ցե­լու­նե­րի հա­մար, ոչ մեզ: Մեզ հա­մար ա­ռանց այդ վկա­յու­թյուն­նե­րի էլ ա­մեն ինչ պարզ է ու հաս­կա­նա­լի: Անց­նում ենք քա­ղա­քի ճար­տա­րա­պե­տա­կան բարձ­րար­ժեք կա­ռույց­նե­րից մե­կի` Վար­դա­նի կամր­ջի վրա­յով, ո­րը կա­ռուց­վել է 18-րդ դա­րի սկ­զին, Կարս գե­տի վրա: Քա­րա­շեն, ե­ռա­կա­մար կամր­ջի սյու­նե­րը տպա­վո­րիչ են, ոչ միայն ձևա­վոր­ված են կամր­ջա­շի­նա­կան բարձր ճա­շա­կով, այլև հզոր են: Դրա շնոր­հիվ են դա­րեր դի­մա­կա­յել գե­տի հա­ճախ վա­րա­րող հոս­քե­րին ու երկ­րա­շար­ժե­րին՝ ի­րենց ու­սե­րին պա­հե­լով քա­րա­կուռ ծանր զանգ­վա­ծը: Ար­հեստ­նե­րի և ար­վեստ­նե­րի քա­ղաք Կար­սի կամր­ջա­գործ վար­պետ­նե­րի շնորհ­քի ինք­նա­տիպ ար­տա­հայ­տու­թյունն է նաև կամր­ջի բազ­րիք-թևե­րի քա­րե­րի եր­կա­թե գա­մե­րով մի­մյանց ա­գուց­վա­ծու­թյան ի­րո­ղու­թյու­նը: Կամր­ջի սկզբ­նա­մա­սում տե­ղադր­ված կո­նաձև ցու­ցա­տախ­տակ քա­րի (ռու­սա­կան տի­րա­պե­տու­թյան շր­ջա­նում այդ­պի­սի քա­րեր դր­վել են երկ­րի սահ­ման­նե­րի վրա) գրե­րը ծածկ­ել են ցե­մենտ-ա­վա­զե շա­ղա­խով, սվա­ղել-քո­ղար­կել են, իբր՝ այն­տեղ ո­չինչ էլ գր­ված չէ: Հե­տաք­րք­րա­սե­րի մե­կը քչ­փո­րել է սվա­ղա­ծը, սա­կայն ըն­դա­մե­նը այդ­քա­նը: Քա­րի կող­քին «ար­դիա­կան» ցու­ցա­տախ­տակ է տե­ղադր­ված, ո­րը թուր­քե­րեն և անգ­լե­րեն հայտ­նում է կամր­ջի կա­ռուց­ման տա­րե­թի­վը և հե­տա­գա նո­րո­գում­նե­րի տա­րեթ­վերն ու նո­րո­գող­նե­րի ա­նուն­նե­րը: Հաս­կա­նա­լի է, որ այդ շար­քում հա­յեր չկան:
ՕՐ ԵՐԿ­ՐՈՐԴ. Ա­ՆԻ, ԷՐԶ­ՐՈՒՄ
Մկր­տի­չը և Մաթևո­սը Ա­նին եր­բեք չեն տե­սել: Ես, այդ հար­ցում ար­դեն «փոր­ձա­ռու», ինձ վրա եմ վերց­նում զբո­սա­վա­րի կա­մա­վոր դե­րը: Դա պի­տի օգ­նի նաև, որ հնա­րա­վո­րինս ա­րագ լի­նի ա­վե­րակ­նե­րի հետ ծա­նո­թու­թյու­նը, և մենք տե­ղա­վոր­վենք մեզ տր­ված ժա­մա­նա­կի մեջ: Մեզ բե­րած ավ­տո­բու­սը պի­տի Կարս վե­րա­դառ­նա եր­կու ժա­մից: ՈՒ­շա­նալ չենք կա­րող, քա­նի որ այդ փո­խադ­րա­մի­ջո­ցը բաց թող­նե­լու դեպ­քում չենք հասց­նի նս­տել Կարս-Էրզ­րում եր­թու­ղու կե­սօ­րի ավ­տո­բու­սը:
Բնա­կան է, որ ծա­նո­թու­թյու­նը սկս­վում է Ա­նիի պա­րիսպ­նե­րից: Ես ըն­կեր­նե­րիս զգա­ցում­նե­րը չեմ կա­րող լիո­վին «տես­նել», սա­կայն իմ ա­ռա­ջին այ­ցի ժա­մա­նակ ու­նե­ցած ապ­րում­նե­րիս մտա­պատ­կե­րի վրա կա­րող եմ շատ բան ընդ­հան­րաց­նել ու «տես­նել»... Պա­րիսպ­նե­րի հետ ծա­նո­թու­թյունն այն­քան է կլա­նում նրանց, որ մո­ռա­նում են ուր­վա­կան-ե­կե­ղե­ցի­նե­րի գո­յու­թյան մա­սին: Նկար­վում են, տե­սա­հո­լո­վակ նկա­րում, զմայլ­վում այս­տե­ղից դե­պի Ա­խու­րյան գե­տը և կիր­ճը բաց­վող տե­սա­րա­նով: Կիր­ճից այն կողմ փոք­րիկ գյուղ է, որ­տեղ ա­լիք­վում է հա­յոց մե­ծա­ծա­վալ ե­ռա­գույ­նը: Խար­կովն է, Կո­ման­դո­սի հայ­րե­նի գյու­ղը, որ­տեղ այժմ միայն մեկ բնա­կիչ կա՝ տա­րեց մի կին, իբրև ին­քա­տիպ «սահ­մա­նա­պահ»: Ա­յո, մենք Հա­յաս­տա­նի սահ­մա­նի մոտ ենք, պարս­պից դուրս, ներքևում թուր­քա­կան կող­մի սահ­մա­նի փշա­լա­րերն են:
Փրկ­չի ե­կե­ղե­ցին (այս­տեղ տա­րի­ներ շա­րու­նակ վե­րա­կան­գն­ման աշ­խա­տանք­ներ են սկս­վել, բայց գործ­նա­կան ար­դյուն­քը դեռ չկա), Գրի­գոր Լու­սա­վո­րիչ (Տիգ­րան Հո­նեն­ցի) ե­կե­ղե­ցին ու Ա­նիի Մայր Տա­ճա­րը (այս­տեղ էլ վե­րա­կան­գն­ման աշ­խա­տանք­ներ են սկս­վել) տես­նե­լուց հե­տո «խառն­վում է» մեր ժա­մա­նա­կը: Հա­յաս­տա­նի ու Թուր­քիա­յի տա­րածք­նե­րում ժա­մա­յին գո­տի­նե­րը տար­բեր են: Մինչ այս մենք մեկ ժամ հետ ըն­կած գրա­ֆի­կով ենք տե­ղա­շարժ­վել: Ա­նիի տա­րած­քում Մաթևո­սի հե­ռա­խոսն ավ­տո­մատ կեր­պով անց­նում է Հա­յաս­տա­նի ժա­մա­յին գրա­ֆի­կին և փո­խում ժա­մը՝ խու­ճա­պի մատ­նե­լով մեզ: Ըստ այդմ, մեզ տրա­մադր­ված ժա­մա­նա­կը ոչ միայն ա­վարտ­վել է, այլև ար­դեն ան­ցել է քսան րո­պե, իսկ մենք նոր ենք դուրս ե­կել Մայր Տա­ճա­րից ու դեռ չենք մտել Ա­ռա­քե­լոց, Ա­բու­ղամ­րենց ս. Գրի­գոր և Գագ­կա­շեն ե­կե­ղե­ցի­նե­րը և է­լի շատ բա­ներ չենք տե­սել: Ցա­վա­լի է, սա­կայն ճա­նա­պարհ ու­նենք գնա­լու, պետք է դուրս գանք Ա­նիից: Դեռ հարց է՝ ավ­տո­բու­սը մեզ սպա­սու՞մ է, թե՞ ար­դեն մեկ­նել է... Կեղծ հե­ռա­խո­սա­յին տագ­նա­պը, սա­կայն, մեր օգ­տին ե­ղավ. ե­թե չան­հան­գս­տա­նա­յինք, հաս­տատ ճիշտ ժա­մին դուրս չէինք գա, տես­նե­լու ար­ժա­նի նմուշ­նե­րը մեզ եր­կար էին գամ­ված պա­հե­լու ի­րենց, և մենք ու­շա­նա­լու էինք մեր նա­խան­շած գրա­ֆի­կից: Ո­չինչ, Ա­նիում չտե­սա­ծը մեկ այլ ան­գամ կտես­նեն իմ ըն­կեր­նե­րը: Ախր եր­կու ժա­մը շա՜տ քիչ է Ա­նին տես­նե­լու հա­մար...
Ի­ՐԱ­ԿԱ­ՆՈՒ­ԹՅԱՆ ԵՎ Ե­ՐԱ­ԶԻ ՍԱՀ­ՄԱ­ՆԱԳ­ԾՈՎ
Կար­սում և Ա­նիում տե­սա­ծիս մեջ քիչ բան կա, որ նոր է ինձ հա­մար: Նո­րը սկս­վում է այն պա­հից, երբ դուրս ենք գա­լիս Կարս-Էրզ­րում ավ­տո­մայ­րու­ղի: Մա­նուկ օ­րե­րից ինձ միշտ զբա­ղեց­րել է Էրզ­րում աշ­խար­հի հե­քիա­թը: Պատ­մու­թյուն­նե­րը, որ լսել եմ իմ պա­պից ու նրա սերն­դա­կից­նե­րից, իմ երևա­կա­յու­թյան հո­րի­զո­նում ստեղ­ծել են մի աշ­խարհ, ո­րին հաս­նե­լը, ո­րը տես­նե­լը թվա­ցել է հե­քիա­թի նման մի բան՝ ան­հա­սա­նե­լի, ան­տե­սա­նե­լի, միայն պատ­մու­թյուն­նե­րում հո­լով­վող: Հի­մա դե­պի այդ հե­քիա­թը տա­նող ճա­նա­պար­հին եմ: Պի­տի գնանք 207 կմ: Ա­սել է թե՝ այդ­քան տա­րա­ծու­թյուն է ինձ բա­ժա­նում հե­քիա­թից: Գնում ենք արևմուտք, սա­կայն մի քիչ թեք­ված դե­պի հյու­սիս: Աշ­խար­հը, դե­պի ուր ճամ­փա ենք ե­լել, հին ու բա­րի ժա­մա­նակ­նե­րում Բարձր Հայք ան­վա­նումն է կրել: Հա­յի գի­տակ­ցու­թյան մեջ այդ ան­վա­նու­մը շա­րու­նա­կում է այ­սօր էլ մնալ: Պի­տի մնա նաև վա­ղը: Պի­տի մնա հա­վերժ, քան­զի այդ ար­տա­հայ­տու­թյան մեջ հայ մար­դը տես­նում է իր կո­րու­սյալ հայ­րե­նի­քի ծան­րակ­շիռ մի մա­սը, իր ազ­գա­յին ինք­նու­թյան գե­ղե­ցիկ, միևնույն ժա­մա­նակ հա­կա­սա­կան պատ­մու­թյան ան­մո­ռաց է­ջե­րը: Իմ ու իմ ըն­կեր­նե­րի պա­րա­գա­յում խոսքն ա­վե­լի մեծ խորք ու լայնք ու­նի. այս­տեղ է ձևա­վոր­վել մեր գեր­դաս­տան­նե­րի կեն­սա­բա­նա­կան բջի­ջը...
Էրզ­րում ա­սե­լով պի­տի հաս­կա­նալ Էրզ­րու­մի դաշ­տը, ո­րը բնա­կեց­ված է ե­ղել դեռևս մ.թ.ա. 3-րդ հա­զա­րա­մյա­կից սկ­սած: Հա­յոց Ար­տա­շի­սյան­նե­րի և Ար­շա­կու­նի­նե­րի թա­գա­վո­րու­թյան շր­ջա­նում մ.թ.ա. 2-րդ հա­զա­րա­մյա­կից մինչև մ.թ. 4-րդ հա­րյու­րա­մյա­կը Կա­րի­նը ե­ղել է հայ­կա­կան պե­տու­թյան կազ­մում, որ­պես Կա­րի­նի գա­վա­ռի կենտ­րոն: Այն Հռո­մեա­կան կայս­րու­թյանն է ան­ցել Հա­յաս­տա­նի ա­ռա­ջին բա­ժան­մամբ՝ 387 թվա­կա­նին: 421 թ., երբ Կա­րինն ար­դեն գտն­վում էր բյու­զան­դա­կան կայս­րու­թյան տի­րա­պե­տու­թյան ներ­քո, բյու­զան­դա­կան Թեո­դո­սիոս 2-րդ կայ­սեր պատ­վին վե­րան­վան­վում է Թեո­դո­սու­պո­լիս: Քա­ղա­քի ան­վան Էրզ­րում տար­բե­րա­կը կյան­քի ի­րա­վունք է ստա­ցել շատ ա­վե­լի ուշ՝ 1050-ից հե­տո: Երբ սել­ջուկ­նե­րը կոր­ծա­նել են Բարձր Հայ­քի Արծն քա­ղա­քը, ո­րը շատ մոտ էր Կա­րի­նին, Արծ­նի հայ բնա­կիչ­ներն ա­պաս­տան են գտել և բնա­կու­թյուն հաս­տա­տել բյու­զան­դա­կան տի­րա­պե­տու­թյան ներ­քո գտ­վող Կա­րի­նում: Հենց նրանք էլ, ի պա­տիվ կոր­ծան­ված Արծ­նի, վե­րան­վա­նել են Կա­րին-Թեո­դո­սու­պո­լի­սը, սկզ­բում՝ Արզն, իսկ հե­տո, Արծ­նի հետ չնույ­նաց­նե­լու հա­մար՝ Արզ­նար-Ռում (հու­նա­րեն): Այս տար­բե­րակն էլ հե­տա­գա­յում ձևա­փոխ­վել է Արզ­րում-Էրզ­րու­մի:
...19-20-րդ դա­րե­րում ռու­սա­կան զոր­քե­րը ե­րեք ան­գամ վերց­րել են Էրզ­րու­մը, սա­կայն կր­կին վե­րա­դարձ­րել Թուր­քիա­յին: Ա­ռա­ջին ան­գամ 1829 թ. հու­նի­սին ռու­սա­կան զոր­քե­րը գե­նե­րալ Պասկևի­չի հրա­մա­նա­տա­րու­թյամբ մտան Էրզ­րում: Նրանք մեկ տա­րի մնա­ցին Էրզ­րու­մում, քա­ղա­քը և գա­վա­ռը կա­ռա­վա­րե­լու հա­մար ժա­մա­նա­կա­վոր վար­չու­թյուն ստեղծ­վեց գե­նե­րալ Պանկ­րա­տո­վի գլ­խա­վո­րու­թյամբ: Բայց Ադ­րիա­նու­պոլ­սի 1829 թ. սեպ­տեմ­բե­րի 2-ի հաշ­տու­թյան պայ­մա­նագ­րով Էրզ­րու­մը, ինչ­պես նաև Արևմտյան Հա­յաս­տա­նի տաս­նյակ քա­ղաք­ներ և հա­րյու­րա­վոր գյու­ղեր, վե­րա­դարձ­վեց Թուր­քիա­յին: Այդ ի­րա­դար­ձու­թյուն­նե­րով պայ­մա­նա­վոր­ված՝ Էրզ­րու­մի և գյու­ղե­րի զգա­լի թվով հա­յեր գաղ­թե­լու ցան­կու­թյուն ու­նե­ցան, ին­չը մնա­լու դեպ­քում պատժ­վե­լու վա­խով էր պայ­մա­նա­վոր­ված:
1830 թ. մա­յիս-հու­նիս ա­միս­նե­րին Էրզ­րու­մից ռու­սա­կան սահ­ման­ներ գաղ­թե­ցին 50000 հա­յեր՝ Կար­նո հա­յոց հոգևոր թե­մի ա­ռաջ­նորդ ար­քե­պիս­կո­պոս Կա­րա­պետ Բագ­րա­տու­նու ա­ռաջ­նոր­դու­թյամբ: Այդ գաղ­թը կազ­մա­կերպ­ված և անվ­տանգ անց­կաց­նե­լու հա­մար վե­րո­հի­շյալ պայ­մա­նագ­րում տեղ էր գտել 13-րդ հոդ­վա­ծը:
Ռու­սա­կան զոր­քե­րը մեկ ան­գամ էլ Էրզ­րում են մտել և կր­կին վե­րա­դարձ­րել 1877-78 թթ. ռուս-թուր­քա­կան պա­տե­րազ­մի ժա­մա­նակ: Ար­դյուն­քում գաղ­թել է 2000 հայ: Եր­րորդ դեպ­քը տե­ղի է ու­նե­ցել ա­ռա­ջին աշ­խար­հա­մար­տի ժա­մա­նակ: 1917 թ. Եր­զն­կա­յում կնք­ված զի­նա­դա­դա­րից հե­տո թուր­քա­կան կող­մին վե­րա­դարձ­վեց գրա­վյալ Էրզ­րու­մը: Այս ան­գամ թուր­քա­կան բա­նա­կը, օգտ­վե­լով ռու­սա­կան բա­նա­կի՝ հե­ղա­փո­խու­թյա­նը խառն­ված լի­նե­լու պատ­ճա­ռով ճա­կա­տը լքե­լու և հե­ռա­նա­լու հան­գա­ման­քից, ինչ­պես նաև Ան­դր­կով­կա­սյան զո­րա­կան ու­ժի թու­լու­թյու­նից, խախ­տեց պայ­մա­նա­վոր­վա­ծու­թյու­նը և մտավ Ջա­վախք...
Պետ­րոս ՍԱ­ՐՈՒ­ԽԱ­ՆՅԱՆ

Դիտվել է՝ 2224

Մեկնաբանություններ